Nyhed
24. oktober 2023
Skolerne i Oure har 270 medarbejdere, som arbejder med alt fra boglig undervisning, madlavning, fodboldtræning, skuespilundervisning, administration, vedligehold og meget andet. Dyk ned i medarbejderportrætterne og lær medarbejderne bedre at kende.
Ditte Büchert er underviser i dansk og psykologi på Oure Kostgymnasium, og har derudover en stor rolle i at sikre elevernes trivsel som klasselærer og huslærer. Hun er taknemmelig for, at hendes arbejdsliv er fyldt af mange gode kollegaer, spændende opgaver og gode relationer til eleverne. Læs Ditte Bücherts portræt og bliv klogere på, hvad det er, hun synes, der gør Oure til en fed arbejdsplads.
Hvornår startede du på Oure?
En sen aften i 2012 dumpede jeg ned i sofaen efter at have puttet vores store drenge på 7 og 9 år og tvillingerne, som jeg var på barsel med. Telefonen ringer, det er Fie, min mands kollega, der har hørt, at jeg har fået et årsvikariat på Tornbjerg Gymnasium. Hun synes, at jeg også skal sende en ansøgning til Oure. Ugen efter har jeg også fået et årsvikariat på Oure i dansk og psykologi, og året efter bliver jeg fastansat.
Jeg bidrager særligt med...
Oure Kostgymnasium er det sted, hvor jeg med min uddannelsesprofil som kandidat i pædagogisk psykologi med dansk som sidefag, har fået mulighed for at sætte alle mine kompetencer i spil. Jeg blev fra start en del af den gruppe, der udviklede gymnasiets Oure LIFE koncept, hvor vi guider og vejleder eleverne og giver dem et kram, når det er det, der er brug for. Den almene dannelse er helt centralt og handler om det hele menneske i skole, interesser og det sociale liv. I min psykologiundervisning har jeg derfor fra start haft forløb om mobning, motivation og læring for at give mine elever en viden med i livet, der rækker udover pensum. I dansk håber jeg, at min begejstring for alt fra Pontoppidans tekster til Christopher Nolans film smitter af, samtidig med, at vi træner den kritiske sans, når vi læser medietekster eller ser den nyeste dokumentar om politivold: Hvordan er den vinklet, hvad er udeladt, hvad er DR's intention, rolle og ansvar – kan vi stole på den historie, der bliver fortalt?
Min dagligdag på Oure er utrolig varieret, da jeg, udover at undervise, også er Oure LIFE klasselærer og huslærer. En dag, hvor jeg virkelig kommer hele vejen rundt er om tirsdagen. Her træner eleverne om formiddag, så jeg udnytter de huller, der er i deres skemaer. Først har jeg en trivselssamtale med en elev, der har brug for lige at vende hverdagen. Vi går en tur i efterårets bløde lys forbi æbletræerne, bålhytten og de vilde blomsterbede. Efter en god snak og et kram, har jeg en støttetime, med en elev, hvor fokus er på den gode lektielæsning. Vi læser lektier sammen - først til historie, der handler om 9/11, og bagefter til Old, den første sang i Iliaden. Det er virkelig fedt at se, hvordan eleven mestrer det. Vi aftaler tid i næste uge. Kort frokost og så rengøring med mit seje huslærerteam og 3.g’erne. Der er god stemning i huset, hvor der er rift om de fire støvsugere og fire koste, når 70 mand er i gang med den ugentlige hovedrengøring. Jeg er lige overrasket hver gang over, at eleverne på små 50 minutter får gjort badeværelser, værelser og fællesområder rent, nogen gange bedre end andre ;-)
Så videre til en dansktime med 3qx og ”Isbjørnen” af Pontoppidan med fine fremlæggelser og dagens budskab fra hovedpersonen: ”I har de Tyranner, som I fortjener” – hvis jeg er heldig, tænker de over dette eksistentielle budskab. Vores valg, uanset om det er holdninger, politik eller venner har betydning for det liv vi lever – eller om det handler om den ugentlige rengøring, hvor vi stadig arbejder med eget ansvar fremfor restriktioner - ”I har de Tyranner, som I fortjener”….
Kl. 16 er der overdragelse af vagttelefon fra Dorte. Jeg er på vagt med Peter. Brody og Victor er i køkkenet og vi får lige en hyggesnak, inden jeg går en rundtur i alle husene. En 1.g elev får hjælp til en dansk stil, et par piger hygger med hækling, og ellers er der ret tomt og stille fordi de fleste er til træning og undervisning. Utrolig lækker indisk dahl til aftensmad, det dufter helt fantastisk. Jeg spiser med Jes, der har håndboldtræning og hyggesnakker om arbejde og familie. En elev skal have låst op til et lokale, hvor hun binder bøger ind for Eva. Vi får en virkelig fin og privat snak, som sidder i mig resten af aften, og forstærkes af den smukke solnedgang, jeg kan se gennem alleen på vej tilbage til spisehuset. Vi hygger med aftenboller og eleverne drysser forbi eller hænger lidt ud i spisehuset. Der er fodbold i kælderen, og Peter spiller klaver med en elev fra 1.g, der er kommet tilbage fra kor i Svendborg.
Telefonen overdrages til nattevagten Ronnie, der opdateres. På godnat-runden med 1.g’erne kæmper jeg med at få styr på et par ekstra navne, min største udfordring – suk. Der mangler et par drenge, som Peter har givet lov til lige at se fodboldkampen i kælderen færdig, men nu er alle på deres værelser. De sidste døre låses og lyset slukkes. Jeg hyggesnakker med Peter på vej hen til bilen. Billygternes lys fejer hen over alleens træer, inden jeg drejer til venstre mod Svendborg. Jeg er glad, træt og taknemmelig for, at mit arbejdsliv er fyldt af så mange gode kollegaer, spændende opgaver, relationer til eleverne – hvor jeg er helt overbevist om, at vi hver især sætter spor og aftryk på hinanden liv.